Gavrilović pobijedio gradonačelnika Heinzela!

„Moj suprug Đuro je iznad svega, pokretan. Luduje za motornim vozilima…” 

U jednom novinskom intervjuu Margarete Gavrilović svog je supruga i vlasnika petrinjske mesne industrije, Đuru  Gavrilovića, opisala kao strastvenog ljubitelja motornih vozila. Opisana strast petrinjskoga poduzetnika svakako je obiteljsko nasljeđe jer ne treba zaboraviti da je živio i odrastao u obitelji koja je imala sve najbolje što se kreće na kotačima. Od buba do BMW-a i jaguara, do najboljih motocikla te da mu je otac, prvi Đuro u dinastiji Gavrilović, još daleke 1920. sudjelovao na prvoj moto utrci na Sljemenu i, naravno, osvojio prvo mjesto! Vozio je motocikl prestižne marke Indian kakvu danas drži proslavljeni Harley Davison.

Malo se zna da je moto utorke vozio i znameniti Vjekoslav Heinzel koji je i sam sudjelovao na spomenutoj utrci na Sljemenu i da je bio prisiljen puhati za vrat prvaku Đuri Gavriloviću. Iste dvadesete godine prošloga stoljeća Heinzel, manje uspješan na moto trkama, uspio je pobijediti na izborima za zagrebačkog gradonačelnika i tako uspjeti poći u povijest kao jedan od najuspješnijih gradonačelnika. Preporodio je svoj rodni grad, izgradio nove vizure, stvorio „Novi Zagreb“ – službeni termin koji će ući i u Gradski vodič 1928. Za vrijeme Heinzela niču cijele nove četvrti: Peščenica sa Zvo­nimirovom ulicom, Trešnjevka, Volovčica, Sigečica, Kruge, Martinovka, Zavrtnica, predjeli vila na Medveščaku… Osim toga, gradi ili na­dograđuje škole, ambulante, bolnice (sedam bolničkih zgrada na Zele­nom brijegu), gradska kupališta na Kvaternikovom trgu i u današnjoj Nazorovoj, proširuje prolaz Tuškanac i započinje gradnju dviju najmodernijih ustanova toga doba – tržnica na Dol­cu i Klaonicu u Lašćinskoj, koja će se poslije zvati Sajmišna, a danas, naravno, Heinzelova.

„S Heinzelovim imenom“, kako novine iz njegova doba pišu, „uskoro će biti spojen do sada najznatniji period u razvitku i napretku grada Zagreba. Doduše, neće to biti samo Heinzelova zasluga. Imat će pripasti i sreći da ga je načelnička čast zapala u vrijeme historijske prekretnice hrvatskog naroda kad su sve moralne, kulturne i privredne njegove snage, i po zakonu same naravi, tražile usredotočenje svoga života i svoje djelatnosti u svom prvom i glavnom gradu. Ali je bila i sreća za Zagreb da se u Heinzelu našao pravi muž koji je u pravom času došao na pravo mjesto. U to isto vrijeme lijepo su napredovali i neki drugi naši gradovi, ali amerikanskim korakom išao je naprijed samo Zagreb.

Heinzelu je u svemu tome pomogao športski duh koji je nosio isto kao i njegov kolega po motorima i automobilima, Đuro Gavrilović. I, naravno, Gavrilovićeva zimska koju su obožavali i gradonačelnik Heinzel i njegova gospoja Berta, oboje dobro popunjeni, kako bi se to danas obazrivo i pristojno reklo…

Prethodna priča

Prvi auto Đure Prvog

Prvi auto Đure Prvog

S današnje pozicije kad nam na stotine tisuća automobila zvrnda pokraj, iza i ispred nas, kad smo živčani od tog silnog prometa drugih da bismo sami autima nabijali kilometražu na višeetažnim autoputovima, podbočenim vijaduktima i transplantiranim dvorski rasvijetljenim tunelima, bome nam nije lako dočarati one pionirske godine našeg automobilizma kad su vlasnike automobila brojili na prste. I sa strahopoštovanjem izgovarali njihova imena jer se znalo da su isti dovoljno bogati da bi sebi kupovali te prometne novotarije i vrlo skupe igračke na četiri kotača.

Pročitaj više

Sljedeća priča

Gavrilovićev povijesni namaz

Gavrilovićev povijesni namaz

Kratka forma s podužim trajanjem, pašteta sa svojim sastojcima sastavlja i okuplja sve generacije uživatelja i sladokusaca, ali i gladuše, koji brzo jedu i dugo pamte.

Pročitaj više